Connecta amb nosaltres

Entitats

Ara fa anys… 1854, 1859, 1869, 1874. Dates importants per al Poble-sec, més enllà del tricentenari

Publicat

on

2014 és un anys que comença farcit de celebracions relatives al tricentenari del setge de Barcelona de 1714 en la Guerra de Successió; però també és un any que ens permet rememorar diverses de les dates clau en el naixement de barri del Poble-sec. Ho repassem a la secció ‘Ara fa anys‘ de ZONA SEC.

ara_fa_anys

A d’alt, les Hortes de Sant Bertran (1846) i, a baix, el Morrot (1877) / Dibuixos de Lluís Giralt, abans d’edificar-se el barri.

Fins a mitjan del segle XIX, la zona que en l’actualitat és el barri del Poble-sec era un paisatge de torrenteres que baixaven de Montjuïc, en les parts més elevades, i un pla d’hortes i maresmes en les franges inferiors, més o menys en el territori que avui ocupa l’avinguda del Paral·lel.

En l’època romana de Barcino, la línia de mar tenia una petita badia que anava des del peu de Montjuïc fins a l’actual part baixa de la Rambla, entrant per les Hortes de Sant Bertran, l’extrem litoral del Raval i les Drassanes, fins a la zona de les tres xemeneies. Amb el pas dels segles, aquesta línia litoral va anar progressant cap a mar, fins a finals del segle XIX, és a dir, fins on avui dia hi ha la plaça del Carbó i les Drassanes. A mitjan segle XIX, hi havia una zona de maresmes en tot el pla que anava des de l’actual començament de les Rondes fins a la zona del portal de Santa Madrona. A més dels torrents que baixaven de Montjuïc, que es recollien en el de les Taronges, la part baixa de l’actual Poble-sec també tenia aigües que venien de la riera de Magòria i de la Bargalló. Des que en el segle XIV es va construir la muralla, les aigües que es recullen per la seva part externa, des del portal de Tallers, també acabaven anant a parar a les maresmes del la zona litoral de l’actual Paral·lel.

Com en totes les ciutats emmurallades, la regió perimetral dels murs no era edificable, i, per tant, era territori dedicat principalment a les feines rurals. A més, des de la construcció en el segle XVIII de la fortificació actual del castell de Montjuïc, aquest també tenia delimitada una zona perimetral on tampoc no es podia edificar.

L’any 1854 (fa 160 anys) s’inicia l’enderroc de les muralles de la ciutat de Barcelona. I cinc anys després Ildefons Cerdà fa el pla urbanístic que es va acabar aplicant al Pla de Barcelona. Però la zona del futur Poble-sec, tot i estar fora de l’espai de l’antiga muralla, en resta al marge; precisament perquè bona part entrava dins de la zona perimetral del castell de Montjuïc.

El 1869 (fa 145 anys) la tercera zona d’influència del castell de Montjuïc (que abastava fins a l’actual carrer de Vila i Vilà) fou suprimida; i això va permetre de construir fins al límit dels actuals passejos de Montjuïc i de l’Exposició. De tal manera que el 1874 (fa 140 anys) va començar la urbanització de l’actual barri del Poble-sec. Sembla que l’illa de cases compresa en els actuals carrers de Salvà, Blai, Poeta Cabanyes i Paral·lel fou la primera a delimitar i la primera casa fou el número 58 del carrer de Salvà. De la construcció de la primera casa del Poble-sec, ara fa 140 anys.

Xavier Rodríguez

Entitats

El fil invisible: Un amor enverinat

Publicat

on

Núria Beltran / La pel·lícula ha tingut sis nominacions als Oscars

Aquest darrer film de Paul Thomas Anderson s’allunya dels seus últims treballs (Junun o Puro vicio) mostrant-se més contingut i amb un resultat més equilibrat. Amb sis nominacions als Oscars, incloses millor pel·lícula, millor director i millor actor protagonista, Anderson ens presenta una obra pausada i reflexiva. Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis) és un prestigiós sastre en el Londres dels anys cinquanta que juntament amb la seva germana Cyril (Lesley Manville) regenten un negoci de moda en la seva luxosa mansió. Woodcock és la firma que vesteix a la reialesa europea, a artistes i en general a les dones de l’alta societat.

Daniel Day-Lewis fa una gran interpretació en aquesta pel·lícula

Daniel Day-Lewis fa una gran interpretació en aquesta pel·lícula

Reynolds te una relació amb les dones molt poc convencional, les escull, les utilitza com a models i quan se’n cansa és la seva germana qui les acomiada per sempre. Però apareix a la seva vida una jove cambrera anomenada Alma (Vicky Krieps) de qui s’enamora i a qui converteix en la seva musa i amant. Tot sembla idílic, però Alma amb la seva indòmita personalitat pertorba les seves obsessives rutines. Daniel Day-Lewis ha afirmat que aquesta és la seva última participació cinematogràfica, si fós així s’acomiada amb una interpretació magistral d’un personatge que s’amaga sota l’aperença d’un geni dèspota i torturat. Les interpretacions femenines són també fantàstiques i totalment rellevants per al desenvolupament de la història.

L’ambientació musical de Jonny Greenwood és també excel·lent. El fil invisible té un aspecte classicista però és en realitat moderna, hi ha romanticisme però en una atmosfera claustrofòbica i un xic terrorífica. És un bonic conte ple de rivets foscos que ens deixa fascinats.

Continua llegint

Entitats

El Teatro de los Sentidos evita el seu tancament

Publicat

on

Anna Pruna /  S’ha finançat amb una campanya de crowfunding

L’equip del Teatro de los Sentidos, amb el dramaturg colombià Enrique Vargas al capdavant, està d’enhorabona. Celebren que, gràcies a una campanya de micro-mecenatge, es podran salvar del tancament. A començaments de gener, el col·lectiu demanava ajuda “als seus amics i còmplices” per poder continuar la seva activitat. Per fer-ho, necessiten adequar l’espai amb obres de millora tècniques i de condicionament del teatre. Els seguidors del teatre del Polvorí han respost a la crida i en total s’han recaptat més de 26.000 euros provinents de 150 contribuïdors.

Un dels espectacles de la companyia

Un dels espectacles de la companyia

‘El Hilo de Ariadna’

Amb el finançament obtingut, la companyia vol “consolidar un equip humà d’organització i coordinació que gestioni l’activitat del teatre de forma regular”, tal com ells mateixos expliquen. A més, s’iniciarà un període de programació estable amb 12 funcions de l’espectacle El Hilo de Ariadna, amb la que el Teatro de los Sentidos s’ha donat a conèixer arreu del món. Els promotors del teatre han expressat la seva gratitud i han assegurat que continuaran “investigant, creant i formant”. Aquest espai, creat fa 25 anys, promou també la realització de diversos tallers d’expressió corporal i de llenguatge sensorial i compta amb 21 alumnes inscrits en el Postgrau de Llenguatge sensorial i poètica del joc, en col·laboració amb la Universitat de Girona. Des de ZONA SEC celebrem també aquesta petita victòria i li desitgem una llarga i pròspera vida al Teatro de los Sentidos.

 

 

 

Continua llegint

Entitats

Spaguetti- Western al Poble-sec

Publicat

on

Anna Pruna / Les projeccions es faran a diversos ‘saloons’

No solo leones és el nom d’un festival al Poble-sec dedicat exclusivament al gènere cinematogràfic Spaguetti- Western. Enguany celebra la seva III edició i ho fa amb una programació itinerant, amb projeccions a quatre espais del barri convertits en saloons  per a l’ocasió. Es tracta del Jam Circus (Margarit, 44), un local del carrer de les Pedreres (número 30, 1a planta), Nook (Nou de la Rambla, 143) i Porta Roja (Tapioles, 63).no solo leones

Més que pel·lícules

El festival comença el diumenge 11 de febrer i acaba el diumenge 25 de febrer i, entre les projeccions, es troben alguns clàssics com Il mercenario i també films dels últims temps, com Django. Els impulsors del festival expliquen que en aquesta edició volen posar especial atenció a “la relació entre el Western i l’estètica psicodèlica, perquè cap art va poder escapar d’aquesta influència durant les dècades dels 60 i 70”. Totes les pel·lícules estaran introduïdes per Bammel Fangmeies i Cosimo Tacinelli, cinèfils del Poble-sec. Els espais que participen en el festival també oferiran beguda i cada esdeveniment inclourà sorpreses en forma de convidats, tràilers, menjar, cartells originals, etcètera, per tal que cada nit “sigui alguna cosa més que anar a veure una pel·lícula”, avancen els impulsors de No solo leones.

L’accés als recintes és a través de taquilla inversa, amb una consumició mínima obligatòria.

Properes projeccions:

Domingo 18/02 Saloon Pedreres Blindman Italia 1971; De Ferdinando Baldi; Música: Stelvio Cipriani 105 min. VOSE

Jueves 22/02 Saloon Nook Prega il morto, ammazza il vivo (Reza al muerto y mata al vivo) Italia 1971; De Giuseppe Vari; Música: Mario Migliardi 90 min. VO Italiana Subt. Portugués

Viernes 23/02 Saloon Nook Il mercenario (Salario para matar) Italia/España 1968; De Sergio Corbucci; Música: Ennio Morricone, Bruno Nicolai; 111 min. VO Inglesa SE

Sabado 24/02 Saloon Nook Se sei vivo, spara! (Django Kill… If You Live, Shoot! / Oro maldito) Italia/España 1968; De Giulio Questi; Música: Ivan Vandor 117 min.VO Italiana SE

Domingo 25/02 Saloon Porta Roja Keoma Italia 1976; De Enzo G. Castellari; Musica: Guido y Maurizio De Angelis; 101 min Version inglesa SE

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024