Article

La pujada del transport públic

gener 16, 2018

Redacció / 

L’1 de gener és sinònim d’encariment de la vida quotidiana. Tot puja: l’aigua, la llum, el gas… Però l’últim que el barceloní podia imaginar que pujaria serien les tarifes del transport públic. En una ciutat on els comuns van guanyar les eleccions i l’alcaldia amb un discurs contrari a tocar les butxaques a les classes populars i treballadores, ara aproven en el si de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) una pujada del preu dels bitllets sense que ningú del seu equip es presti a assumir les corresponents responsabilitats polítiques. En aquest sentit, la tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, ha assenyalat en una entrevista a Betevé que “l’alternativa a la pujada de tarifes de transport era que l’Estat també posés més recursos”. Si bé l’argument pot ser absolutament vàlid, s’ha d’apuntar que grinyola quan es pronuncia des del bàndol on del lema no hi ha excuses que valguin s’ha fet bandera. De fet, l’any 2011 la mateixa Sanz recriminava a l’aleshores alcalde Xavier Trias que “pujar la T-10 a 9 euros no és fomentar el transport públic” i tancava el seu missatge amb un “#OleTu”. Ara, la T-10 d’una zona ja s’ha enfilat fins als 10,20 euros.EDITORIAL

Un altre aspecte que cal posar de relleu és la nul·la capacitat de la regidora i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, per aixecar les catifes de l’empresa pública. No han sigut sinó els periodistes de La Vanguardia i Catalunya Plural els que finalment han aconseguit publicar els sous d’una cúpula situada fora de conveni que, tal com denuncia la plataforma Stop Pujades, es troba farcida de polítics que fan servir l’empresa com a “cementiri d’elefants”. Malauradament i en paral·lel, el mateix moviment ciutadà ja dona pràcticament per perduda la possibilitat que les tarifes es reverteixin cap als preus del 2013. Ara, la lluita passarà a centrar-se en provar d’aturar la “privatització” que suposarà la T-Mobilitat que entrarà en funcionament a finals del 2018 i que serà gestionada per Indra i La Caixa, entre altres empreses. De fet, la mateixa Vidal apuntava abans de les eleccions en declaracions al portal virtual d’esquerres Realitat*, que la licitació de la T-Mobilitat suposa “la privatització del transport públic”.

Gairebé tres anys després, l’única victòria que en pot destacar el Govern de Barcelona en la matèria és el fet que l’organisme públic estigui present en la gestió del nou sistema digital integrat. Una qüestió que mediàticament s’ha intentat vendre com una victòria de l’equip de l’alcaldessa Ada Colau, però que al cap i a la fi no amaga la incapacitat per revertir els contractes signats per l’anterior Govern municipal.

Ara, la darrera qüestió/problemàtica per als comuns serà la de com incentivar l’ús del transport públic, després d’haver participat conjuntament amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Generalitat i l’Estat en el seu increment. Tot plegat, just en un període on els actors ambientals lluiten per conscienciar la població sobre la necessitat de rebaixar els nivells de contaminació de la ciutat, els quals anualment provoquen la mort prematura de més de 3.000 ciutadans de Barcelona.



Copyright © 2012. Zona Sec

RSS web per ADRA Informatica .