Article

Marina Magrans: “Ara mateix el transport públic és privatiu per a molta gent”

febrer 17, 2018

Anna Pruna / La Marina Magrans té 24 anys, estudia integració social i és activista des de fa tres anys. És una de les portaveus d’Stop Pujades, la plataforma que va néixer el 2014 arran de la pujada del preu del transport públic. Des de desembre de 2017, aquest col·lectiu ha tornat als carrers per protestar, a través de diverses accions, contra el nou increment de les tarifes –que han augmentat un 2% de mitjana a Barcelona. La Marina (Barcelona, 1993) és un exemple de que la revolució en les noves generacions és ben viva. Creu que amb organització i des del carrer es poden aconseguir fites importants i que, a través de la lluita social, es pot intentar canviar el món.

Des de quan formes part d’ Stop Pujades i per què vas unir-t’hi?

Tenia amics en comú per altres projectes d’activisme, com La Crida LGTBI, que havien format part dels primer moviments d’Stop Pujades al 2014. Cap al Mobile World Congress de l’any passat, fa gairebé un any,  vaig participar en les accions que es van fer i des d’aleshores estic implicada en la plataforma.

Què reivindiqueu?

El més important és que el transport es consideri un bé públic bàsic i que, per tant, el preu estigui d’acord amb la realitat de la classe obrera. Això i que la gestió sigui pública.

Quin seria un preu admissible de la t10?

L’ideal seria que fos gratuït però el que reivindiquem des del primer moment és que es torni a les tarifes del 2013. Aquest any seguim demanant el mateix.

Parla’ns d’altres objectius que us marqueu.

Aconseguir fer una taula social formada per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l’Ajuntament, la Generalitat i nosaltres com a representants de la part social, per tal que es gestioni el preu tenint en compte la realitat social. Perquè els sous han estat congelats i ara mateix el transport públic és privatiu per a molta gent.

Us esperàveu aquesta pujada de les tarifes?

No. Normalment es pugen a finals de novembre i aquestes, per no interferir en la campanya electoral, es van pujar a finals de desembre. No se’ns va avisar i ho vam saber el mateix dia que es va anunciar.

Teniu comunicació amb TMB?

Realment no. Al 2014, després de les grans mobilitzacions, vam aconseguir que es fes aquest intent de taula social. Es van fer dues reunions però a la tercera ja no se’ns va convidar. Nosaltres seguim intentant parlar-hi i, de tant en tant, ens fan una mica de cas però realment no hi ha comunicació.

Marina Magrans / Anna Pruna

Marina Magrans / Anna Pruna

Sembla, però, que aquesta vegada el carrer no s’ha mobilitzat tant com en altres ocasions.

Suposo que és perquè el 2013 veníem d’altres pujades. I aquest any hi ha hagut mobilitzacions per tantes coses que ens ha agafat a tots molt saturats. S’hi han implicat els Comitès de Defensa de la República perquè consideren que a la república independent caldria canvis en el transport públic. Però la gent està cremada d’haver d’estar movent-se per tot.

A Stop Pujades hi ha un perfil d’activista concret?

Hi ha molta gent migrada i sense papers, gent que també està mobilitzada pel tema de l’habitatge, estudiants i persones del moviment independentista.

Per què s’apuja el preu dels bitllets?

La Llei de Finançament del Transport Públic es va aprovar el 2015, en la qual s’estipulava com s’havia de finançar aquest. El govern espanyol no té perquè finançar-lo, segons els pactes que hi ha, i durant anys han estat finançant fins a un 40%. Però quan han volgut posar menys diners, ho han fet. I en comptes de cobrir-se buscant alternatives des de l’AMB i els Ajuntaments, el que s’ha fet és pujar tarifes o rebaixar despeses com fos.

El deute acumulat per l’ATM en els darrers anys (més de 500 milions d’euros) com s’hauria de saldar?

Per començar, ningú sap exactament la xifra. Nosaltres reclamem transparència, saber el sou dels alts càrrecs, saber a què es deu que hi hagi tants directius a TMB… Creiem que hi ha una part del deute que no hauria de ser assumit, per il·legítim i, d’altra banda, caldria compensar-lo retallant sous de directius. No pot ser que hagin congelat sous de treballadors però no de directius.

Recolzeu la lluita dels treballadors de TMB?

Sí, perquè la reivindicació de que el transport públic sigui gratuït no deixa de ser part de la reivindicació de la classe obrera i els treballadors de TMB també ho són. Aquest intent de deslegitimar la seva lluita a base d’argumentar que tenien alguns privilegis no ens sembla més que una manera d’intentar amagar els privilegis que realment tenen els directius.

Què és la T-Mobilitat i quins són els seus punts foscos?

És un sistema pel qual l’usuari tindrà una única targeta vinculada a ell, amb les seves dades perquè li cobrin segons l’ús que n’hagi fet. Això crea la sensació d’inseguretat pel tema de gestió de les dades. A part, fins el 2031 el sistema està cedit a La Caixa i Indra i sabem que el preu de les tarifes aniran augmentant i que s’ha pactat que, si hi hagués pèrdues, les cobriria l’administració pública. Les arques ja tenen un sobrecost pel que fa al transport públic perquè tenim externalitzada la seguretat i la neteja. Amb aquesta nova externalització, el sobrecost pujarà.

Acostumeu a referir-vos a la ‘Màfia’ de l’ATM.

Sabem que la cúpula està formada per molts polítics que han tingut càrrecs, que fan i desfan com volen amb opacitat i sense passar comptes a ningú.

Quines són les properes mobilitzacions previstes?

Intentarem fer accions que coordinin no només les pujades del transport sinó altres reivindicacions socials pels serveis bàsics. De moment, continuarem els dimecres amb accions petites i descentralitzades com l’obertura de portes d’algunes estacions de metro i repartint informació perquè la gent sàpiga qui som i què fem. Si trobem una escletxa.



Copyright © 2012. Zona Sec

RSS web per ADRA Informatica .